Rakkautta ensi silmäyksellä
Olin viikonpäivät katsellut netistä kuvia tulevasta testikärrystäni ja pari kertaa ajanut paikallisen K-Raudan ohi katselemassa aidan takaa kahta upeaa tallikaveria. Kun luovutuspäivä lopulta koitti ja ajoin tulevan Muulini viereen huomasin, kuinka iso kärry on kyseessä ja kuinka upea se todella on. Luovutustilaisuuden jälkeen ajoin vielä työpaikalle tekemään ainakin yhden kärrystä haaveilevan kollegani varsin kateelliseksi. Sain myös muutaman varovaisen hyväksynnän mopoilevalta nuorisolta, vaikkakin pari tulevaa maatilan isäntää kertoivat sen olevan huono hankinta ilman teliä ja kahden tonnin kantavuutta.
Muulin neitsytmatka
Ajoin kärryn kotiin tyhjänä ja kummastelin kuinka hienostuneen äänettömästi se tulee perässä. Viimeiset kilometrit ovat kuoppaista soratietä, jossa kuomukärryt yleensä kuulostavat pieneltä jazz-orkesterilta ilman puhallinsoittimia. Muuli seurasi perässä rauhallisesti kuin pääministerin virka-auto juhlaparaatissa. Kotiin päästyäni katselin kärryn alle ja sieltä löytyikin syy tasaiseen kyytiin. Jousituksen tässä kärryssä hoitaa lehtijousien ja iskunvaimentimien yhdistelmä. Tämä yhdistelmä onkin mielestäni erinomainen ratkaisu perävaunun jousitukseen.
Tämän jälkeen oli jo aika lähteä testaamaan, onko tästä mihinkään oikeaan työhön. Veljen rakennusprojektiin tarvittiin tuulensuojalevyjä ja lupasin lähteä niitä hakemaan K-Raudasta. Sadan levyn satsia varten jarrullinen avokärry olisi ollut parempi, mutta sateisen päivän johdosta valitsimme Muulin. Levyjä mahtui lopulta kyytiin 85 kappaletta, joka lukuina tarkoittaa 275 neliömetriä, 3,3 kuutiometriä ja 800 kilogrammaa. (Tätä kuormaa ei kuitenkaan ajettu yleisillä teillä, koska se ylitti sallitun 585 kilogramman kantavuuden.) Kuormaa käytiin kuitenkin testaamassa suljetulla moottoriradalla, jossa todettiin ajotuntuma tällä kuormalla varsin erinomaiseksi.
Juncar Kuomu 120 cm – Tarvitseeko peräkärryn olla tylsän harmaa?
Kuomu ansaitsee ehdottomasti oman kappaleen tässä raportissa, koska se on yksinkertaisesti PARAS! Mikä tästä sitten tekee parhaan? Ensinnäkin muotoilu on paljon virtaviivaisempaa ja tyylikkäämpää kuin kilpailijoiden vastaavat tuotteen. Myös kuomun musta väri tekee siitä aika rouhean näköisen. Ulkonäkö on silti vain alkusoittoa Juncarin-kuomun ylivoimaisuudelle.
Avausmekanismin jouset ja tukitolpat jäävät lavan ulkopuolelle, jonka ansiosta kärryn lastaamisessa ei tarvitse ottaa huomioon niiden viemää tilaa, niin kuin kaikissa muissa näkemissäni malleissa. Kuomun lukituksen saa suoritettua yhdestä kahvasta, joka sijaitsee kärryn takaosassa. Kahvaan on integroitu lukko, joten et tarvitse irtolukkoja, jos haluat pitää kuomun lukittuna. Komeuden kruuna vielä kuomussa kiinteästi oleva jykevä kahva. Kuomu on myös melko korkea, mutta tästä huolimatta jämäkkä. Kuomun saa helposti otettua pois kärryn päältä. Tähän riittää neljän mutterin avaaminen ja hyvä kaveri nostamaan kuomu pois.
Kippikärryn testaaminen
Kippitoiminnon testaamisen aloitin ajettavalla ruohonleikkurilla, jonka sisälle ajaminen onnistui helposti myös perheen nuorisoltakin. Pienellä maavaralla oleva leikkuri tarvitsee suoran ajosillan, joka tässä mallissa saadaan helposti perälauta avaamalla. Tämä ei vielä kuitenkaan riittänyt, koska Leikkurin ja kuskin yhteispaino ei kovin ihmeellinen ollut. Onneksi naapurista tuli järeämpi vehje testaamaan ominaisuuksia.
Videosta nähdään, kuinka mönkijä saatiin kyytiin mallikkaasti. Kippimekanismi toimii hyvin kaasujousien ansiosta ja tuulihakaset pitävät kuomun hyvin ylhäällä lastaamisen aikana. Kuomun alle mahtuu kookkaampikin nelipyöräinen, koska 39 cm korkeat laidat yhdistettynä 120 cm korkeaan kuomuun takaavat hyvän sisäkorkeuden. Varmasti kyydissä kulkee hienosti iso moottorikelkkakin, mutta niistä en osaa muuten sanoa mitään, kun täällä Etelä-Suomessa niillä ei juuri ole käyttöä.
Alkuperäinen syy kuomukärryn hankintaan
Idea kuomukärryn hankkimisesta lähti alkukeväällä, kun aloimme suunnittelemaan kesän golf- ja maastopyöräreissuja yhdessä ystäväpariskunnan kanssa. Viime kesänä teimme yhden viikonloppureissun ja iso farmariauto oli täyteen ammuttu ilman pyöriäkin. Tänä kesänä mukaan lähtee vielä neljä maastopyörää. Testireissuun mukaan saatiinkin kevyesti neljä pyörää ja neljä golfbägiä kärryineen. Kauheasti kapeampaan kärryyn neljän leveällä ohjaustangolla varustetun pyörän laittaminen voisi olla hankalaa. Tähänkään malli ei paljoa sivuttaissuunnassa jäänyt ylimääräistä tilaa, kun kuomun laski alas. Matkan tekokin käy joutuisasti, kun uuden tieliikennelain mukaan kevytperävaunua saa vetää perässä 100 km/h. Tässä vauhdissa Muuli tulee perässä hienosti ja muutamat ohituksetkin onnistuivat moitteetta.
Irtotavaran kuljettaminen
Kevät on puutarhan hoitoaikaa ja tässäkin oli käyttöä uudelle kärrylle. Kävin hakemassa kuorikatetta ja sitä saikin kärryyn lapioida melkoisen määrän ja siitä riitti hyvin kaverillekin. Laskujeni mukaan laitoin kärryyn noin kolme kuutiota. Enemmänkin olisi kyllä mahtunut, mutta taas vastaan tulee kärryn kantavuus ja auton sallittu vetomassa.
Tässä kuormassa kärrystä löytyi pientä sanomista, kun kuorikatetta meni takalaidan saranaan ja sivussa oleviin koloihin. Ylimääräinen materiaali lähti kuitenkin pesussa pois. Velikin kävi hakemassa multaa ja tuijan taimia, jotka kulkivat mukavasti kuomun alla suojassa tuulelta.
Kaikki ei voi olla täydellistä
Muutaman viikon aktiivisen käytön jälkeen alkaa kärrystä löytyä jo pientä huomautettavaakin. Ensimmäinen ongelma tuli eteen puutavaraostoksilla, kun lankkujen pituus oli kuusi metriä niin etulaitakin piti avata, jotta kuormasta saatiin tehtyä katulaillinen. Etulaidan avaaminen yksinään osoittautui aika hankalaksi, koska kuomu pitää saada avattua noin metrin verran, jotta etulaita aukeaa. Jatkossa muistan ottaa mukaan metrin laudan pätkän, jonka avulla ratkaisin itse tämän ongelman. Testin loppuvaiheessa löysin toisenkin ratkaisun etulaidan avaamiseen. Etulaidan saa helposti irrotettua kokonaan ja laitettua takaisin paikoilleen, jolloin laidan saa avattua ja suljettua pienellä vaivalla yksinään.
Testin viimeisenä viikonloppuna tuli eteen ensimmäinen isompi ongelma, kun kuomun lukitus ei enää auennutkaan, vaan kahva pyöri tyhjää. Isoin ongelma tässä oli se, että kärryn sisällä oli golfbägit ja lähtöaika painoi päälle. Ainoa vaihtoehto oli murtautua kärryyn ja se onnistuikin melko helposti poistamalla takalaidan kiinnityspultit, jotka olivat kiinni vetosokilla. Takalaidan pois ottamisen jälkeen löysin lukon ongelmankin, joka oli löystynyt kuusiokolopultti lukituksen mekanismissa. Tämän korjaaminen onnistui helposti. Tämä tapahtuma sai minut miettimään peräkärryn murtoturvallisuutta ja otinkin yhteyttä vakuutusyhtiöön. Sieltä sanottiin, että kärrystä viedyt tavarat kyllä korvataan, kunhan kuomu on lukittuna. Taidan silti vaihtaa etu- ja takalaidan pikakiinnitys sokat lukkomuttereilla varustettuihin pultteihin. Tämän jälkeen tarvitaan ainakin joku työkalu kärryyn sisälle pääsemiseen.
Summa summarum
Kun peräkärry-valikoimaa tutkin ostoaikeissa, niin tuskin olisin päätynyt tähän Muulin lippulaivamalliin vaan pihassa olisi nyt samanlainen harmaa koppi kuin monessa muussakin pihassa. Nyt kuitenkin kuukauden käytön jälkeen olisi kyllä vaikeaa luopua tästä upeasta kärrystä. Tässä Muulin 1500L-mallissa on samaan pakettiin laitettu tyylikäs ulkonäkö ja hyvältä peräkärryltä vaadittavat tekniset ominaisuudet. Luettuani raportin vielä viimeiseksi läpi huomasin, etten ole maininnut kärryn makeita alumiinivanteita ollenkaan. Naapurin kanssa katseltiin niitä ja ainakin Muulin verkkokaupasta niitä voi tilata kohtuu edullisesti, jos haluaa päivittää vanhan kärryn ulkonäköä. Toinen asia mistä voisi antaa positiivisen palautteen on riittävä määrä sidontalenkkejä niin lavan sisäpuolella kuin ulkopuolellakin.
Kärryllä kuljettelin kuukauden aikana melko paljon erilaista tavaraa ja muutaman kerran annoin sitä lainaksi kavereillekin. Kuvia ja tarinoita olisi vielä paljon lisää, mutta en usko, että tämän enempää kukaan jaksaa aiheesta lueskella. Neljän viikon testijakson aikana kärry poistui pihasta 3-4 kertaa viikossa ja jokaisella reissulla kärry täytti tarpeen mallikkaasti. Testin perusteella voin kyllä antaa vahvan suosituksen tälle Muulin 1500L peräkärrylle!