Törmäsin alkukesästä mielenkiintoiseen leijuvaan Stiga Aeroon tutkiessani vaihtoehtoisia akkuruohonleikkureita, mutta ikävä kyllä tuotetta ei silloin ollut vielä saatavilla. Vähän sen jälkeen K-Rauta haki tuotetestaajaa juuri tälle leikkurille ja kun arpaonni suosi, pääsinkin kokeilemaan tuotetta.
Uutuudenviehätys ja ennakko-odotukset
Stiga Aeron tekniikka on mielenkiintoinen – leikkuri leijuu ilmapatjan päällä eikä pyöriä tarvita lainkaan. Tämä kuulosti mielenkiintoiselta ja herätti odotukset erittäin kevyesti ja vapaasti liikkuvasta leikkurista. Toisaalta mielessä oli myös epäilyksiä leikkuutehon suhteen, etenkin kun valmistajakin mainitsee soveltuvuuden vain hyvin pienelle ja usein leikattavalle nurmelle. Myös leikkuukorkeuden säätö (tai sen puute) jäi mietityttämään, etenkin jos leikkaa hieman pidempää nurmikkoa. Konseptina joka tapauksessa mielenkiintoinen ja hienoa päästä kokeilemaan uutuutta!
Käyttöönotto ja lataaminen
Noudin leikkurin paikallisesta K-Raudasta ja paketin koko ja paino yllättivät positiivisesti. Ja vaikka oman auton takakontti ei ole niitä suurimpia, oli kyllä helppo kuljettaa tämä paketti.
Paketin avaus paljasti laadukkaan oloiset komponentit. Paketin mukana tuli laturi kiinteällä latausjohdolla sekä hyvänkokoiset 4,0 Ah akut, jotka näyttäisivät olevan yhteensopivat Stigan kevyemmän sarjan leikkureiden kanssa. Akut olivat noin 75 % ladattuja ja laitoin vielä latautumaan täyteen ensimmäistä ajoa varten.
Kasausohjeet olivat selkeät. Aisan kaksi osaa kiinnitettiin toisiinsa ja leikkuriin runkoon. Akkukotelo on kiinni aisassa ja siitä lähtevä johto kiinni rungossa. Kasaamiseen meni aikaa kymmenisen minuuttia ja siitäkin osa ihan vaan miettimiseen ja varmisteluun. Runkokiinnitys on käytännössä muovinen niveltappi, joka lukittuu runkoon helposti, mutta irrottaminen näyttää hankalalta ja edellyttää tapin väkästen puristamista melkoisen ahtaasta paikasta. Ei siis irtoa kuljettamista varten mitenkään helposti. Rungossa myös ulosvedettävä metallinen lukitustappi, jonka avulla aisan saa helposti lukittua pystyasentoon ja leikkurin voi jättää pihalle seisomaan. Paketin säästin kuljettamista varten ja se osoittautuikin ihan hyödylliseksi. Pakkasin leikkurin autoon ensimmäistä koekäyttöä varten ja laatikko helpotti lastaamista ja kuljettamista, vaikka aisa ei taitukaan rungon kanssa kokonaan laatikkoon vaan jää jonkin verran ulkopuolelle.
Ensimmäinen ajo – leijuuko se?
Kokeilu alkoi vieraalla pihalla, jossa päästiin vertailemaan Aeroa perinteiseen malliin (Stiga Collector 136E KIT 2x2,0Ah). Pihalla oli melko paljon voikukan lehteä, ja hieman korkeampaakin ruohoa.
Akut kyytiin ja valmiina todistamaan miten Aero leijuu. Käynnistys – ja kyllä se leijuu, tai ainakin kevenee. Liikuttelu onnistuu vapaasti eri suuntiin ja vähän kasvaneen nurmikon siistiminen paikallisesti onnistuu helpolla.
Ja sitten tositoimiin. Otin tavoitteeksi ajaa ensin pienen alueen, jossa mukana sekä lyhyttä että hieman pidempää nurmikkoa ja siis myös voikukkaa. Suoraan ajaminen ei ollutkaan helppoa ja kun leikkuuleveyskin on melko vaatimaton, on alueen leikkaaminen järjestyksessä oikeastaan aika hankalaa verrattuna perinteiseen pyörillä kulkevaan verrattuna. Aika tavalla joutui liikuttelemaan myös sivusuunnassa ja paikkailemaan leikkaamattomia kohtia.
Jostain syystä leikkaaminen tuntui myös hieman raskaalta – olisiko johtunut pidemmästä nurmesta tai epätasaisuudesta? Tarkistin välillä myös suodattimen ja sinne olikin kertynyt jo jonkin verran ruohoa. Puhdistaminen ei kuitenkaan juurikaan vaikuttanut keveyteen.
Vertailun vuoksi kokeilin samaa perinteisellä leikkurilla ja pakko sanoa että sujui kyllä huomattavasti helpommin. Pyörillä leikkuri kulkee suoraan ja kevyesti, jolloin järjestyksessä ajaminen sujuu hyvin.
Yksi positiivinen löydös oli marjapensaan alta ajaminen: matalarunkoinen Aero sujahtaa helposti oksien alle eikä runno pensasta. Vapaa sivuttaisliike helpottaa vielä lisää tätä työtä eikä trimmeriä tarvitse lainkaan tähän hommaan.
Kokonaisuutena ensimmäinen ajo ei nyt ollut ihan positiivinen kokemus ja leikkuri pakattiin autoon ja testiin omalle pihalle.
Ajo kotipihalla
Kokeilu jatkui siis omalla pihalla, jossa alusta oli tasaisempi ja nurmikko tiiviimpää sekä matalampaa. Pihassa oli myös kuivempi alue, josta aloitin leikkuun täysillä akuilla. Leikkuri suorastaan leijui kuivan alueen yli, mutta toisaalta nurmikko ei myöskään juurikaan lyhentynyt tuosta kohtaa. Siirryin jatkamaan toiseen kohtaan sivusuunnassa hieman kaltevaan kohtaan. Tarkistin vielä suodattimen, joka olikin likaantunut jo lyhyen ajon aikana kuivalla nurmella.
Suodattimen puhdistus on hankalaa, kun suodattimen muovinen runko on heppoisen oloinen ja siinä on hyvin ohut solumuovi suodattimena. Suodattimen osalta toivoisi kehitystyötä seuraaviin malleihin. Helposti harjattava kestävämmän oloinen suodatin ei varmastikaan olisi vaikea toteuttaa ilman lisäkustannuksia. Leikkuria piti pidellä sivusuunnassa vastamäkeen, ja suoraan ajaminen oli taaskin hankalaa. Tässä olikin parempi vaihtaa kokonaan eri tyyliin, ja heilutella ennemminkin sivusuunnassa edestakaisin. Leikkuujäljen osalta olisin toivonut hieman lyhyempää lopputulosta.
Ajo kolmannella pihalla
Vielä kerran akut täyteen ja kokeilemaan uudelle pihalle. Tällä kertaa kohteena oli mäkinen piha, jossa paljon kapeita nurmikkokaistaleita ja tiivis pohja. Nurmikon seassa oli jälleen voikukan lehteä hieman enemmän.
Stiga Aero -leikkuri liikkui yllättävän kevyesti ja osoittautuikin ihan näppäräksi kapeilla ja mutkaisilla osuuksilla, jossa pyörällistä leikkuria on hankalampi käännellä. Aero liikkuu vapaasti eri suuntiin ja näin pääsee siistimään hankalatkin kohdat. Tiiviimpi alusta taisi myös auttaa pitämään leikkurin kevyenä. Muutenkin tuntuu liikkuvan mukavasti hankalissa paikoissa ylä- ja alamäessä.
Plussat
- Vähän kasvaneen nurmikon siistiminen paikallisesti onnistuu helpolla
- Kevyt käyttää tiiviillä alustalla ja vain hieman kasvaneella nurmikolla
- Kätevä kapeilla ja mutkaisilla osuuksilla, joissa pyörällinen leikkuri hankala käännellä
- Laadukkaan oloiset komponentit (pl. suodatin)
- Käyttöönotto, kuljetus ja varastointi helppoa
- Kevyt kantaa aisasta (toki erillinen kantokahva rungossa olisi hyvä)
- Menee mukavasti auton taakse – helppo käyttää erillisissä leikkuupaikoissa (tätä voisi vieläkin parantaa jos aisan ja johdon saisi helpolla irti rungosta, nyt taittuu vain aisan keskeltä)
- Marjapensaan alta leikkuu tosi hyvä matalan rungon ja sivuttaisliikkeen ansiosta (jopa kätevämpi kuin trimmeri, joka vaatisi pensaan oksien nostamisen)
Miinukset
- Leikkuuteho heikko, eikä sovellu yhtään isompaan urakkaan – enemmänkin viimeistelylaite ja usein toistuvaan käyttöön
- Suoraan ajaminen ja järjestyksessä leikkaaminen vaikeampaa kuin pyörällisellä mallilla
- Suodattimen nopea roskaantuminen kuivalla ruoholla
- Äänitaso korkeampi kuin pyörällisessä akkuleikkurissa, mutta kuitenkin miellyttävämpi kuin bensaleikkurissa
- Akkujen riittävyys – melko nopeasti loppuu, iso osa tehoista taitaa mennä leijumiseen
Mihin soveltuu
- Kakkosleikkuriksi pihoille, jossa mutkaisia kapeikkoja ja mäkiä
- Pienet pihat ja alueet
- Usein toistuvaan leikkaukseen
Mihin ei sovellu
- Vähääkään suuremman tasaisen ja aukean pihan ruohonleikkuuseen vastaavan hintainen pyörällinen akkuleikkuri parempi vaihtoehto