Sain tuotetestiin Ryobin akkulumilingon kahdella akulla. Linko on Ryobi RY36STX56A-250 36V Max Power 2x5,0Ah ja mukana tuli tuplapikalaturi akuille.
Testausympäristönä omakotitalon piha, pienen keskisuomalaisen kunnan alueella. Pihaan kuuluu pihatietä, autojen kääntöpaikka ja vähän terasseja sekä polkuja puukatokselle ja ulkovarastoon. Avoinna pidettävän alueen koko on 150-200 neliötä, vähän talvesta riippuen. Tilaa lumelle on, joskin runsaslumisina talvina penkat kasvavat aika jyrkiksi.
Tähän saakka pihaa on putsattu lumikolalla ja lapioilla
Tiettyyn rajaan asti lumityöt käyvät hyvästä liikunnasta, mutta kun lunta kuitenkin joskus tulee lyhyessä ajassa liikaa, se käy jo työstä. Lumilingon hankinta on aina tuollaisten urakoiden jälkeen ollut mielessä, mutta vielä ei hankintakynnys ole ylittynyt. Tänäkin talvena vuodenvaihteessa oli sellainen hetki, jolloin tämä linko olisi ollut paikallaan. Eli linko oli tässä suhteessa tarpeeseen.
Lumilingon saapumista odotellessa sattui lumisateeton jakso, joten se ei harmittanut. Linko toimitettiin kotiin saakka kuljetettuna. Liukkaasta kelistä johtuen kuskin kanssa työnnettiin hulilla linkolähetystä isommalta tieltä pihaan, koska kuja oli liian liukas jakeluautolle.
Hetihän sitä piti alkaa purkamaan pakettia ja kaivamaan linkoa laatikosta esiin. Laatikko oli hyvin pakattu ja linko oli helppo vetää laatikosta ulos kasaamista varten. Kasaus oli helppoa, piti vain kiinnittää ohjainosa ja heittoputki ruuveilla ja kiinnittää sokka heittoputken kampeen. Näiden kiinnitykseen oli työkalu mukana.
Koska lunta ei ollut satanut, siirsin lingon pihavajaan, vein akut lataukseen ja ryhdyin tutustumaan ohjekirjaan.
Ennen käyttöä tarkistin, mitä vipuja laitteessa on. Hallintalaitteet ovat selkeät. Kaksi kahvaa, toisesta linko lähtee liikkeelle ja toinen käynnistää puhaltimen yhdessä starttinapin kanssa. Lisäksi laitteessa on säätimet ajonopeuden ja linkousnopeuden säätöön. Heittoputken suuntaa käännetään kampea pyörittämällä ja heittoputken yläosaa vivulla. Heittoputken ja sen yläpään liikutuksella voi vaikuttaa siihen, mihin suuntaan lumi lentää. Lingon alla on huulilevy, jolla lumi ohjautuu linkoon ja puhaltimelle. Sivuilla on korkeussäädettävät liukupalat. Akkukotelossa on paikat kahdelle käytössä olevalle akulle ja tila vara-akuille. Kun lunta ei tässä vaiheessa ollut lingottavaksi, homma meni heittoputken kääntelyksi.
Harvoin olen odottanut lumisadetta niin kuin nyt
Lopulta lunta tuli noin 5 cm ja pääsin testaamaan linkoa. Lumi oli pakkaslunta ja se oli satanut liukkaan jään pintaan. Alkusäädöillä lumi lensi sinne mihin pitikin. Käytin maltillista ajonopeutta ja suurinta lingon heittonopeutta. Testasin myös suurinta ajonopeutta, mutta liukkaan alustan vuoksi se ei ollut hyvä vaihtoehto, joten palasin maltillisempaan nopeuteen. Alustan liukkaus teki myös sen, että pienessä ylämäessä pyörät sutivat ja piti vähän työntää avuksi. Ajolinjoissa oli selkeästi parantamisen varaa, mutta ensikokeiluksi ihan kelpo suoritus, pihatie tuli puhtaaksi ja akku kesti.
Toisella käyttökerralla lunta oli maassa hieman vähemmän ja käytin akunsäästölinkousnopeutta ja puolivälivauhtia. Ajolinjat ja linkoussuunnat olivat hieman kehittyneet. Molemmilla kerroilla linkosin illalla pimeydessä ja minulla oli otsavalo lisänä varmistamassa, että näen mitä edessä oli.
Kolmannella kerralla nuoskalunta oli maassa noin pari senttiä. Ajonopeudet ja pyörimisnopeudet olivat samat kuin edellisellä kerralla. Lumi lensi sinne mihin pitikin, kokeilin myös heittoputken läppää eri asennoissa, mutta päädyin pitämään läpän pääosin täysin auki. Lähempänä taloa, läppää säätämällä sain lumen lentoa hallittua, ettei lumi lentänyt päin seiniä.
Neljännellä ajokerralla pakkaslunta oli tullut pieniä määriä useana päivänä ja se oli jo ehtinyt tamppautua auton renkaiden alla. Ajourien ulkopuolella lunta oli noin 5 cm. Tamppautuneet renkaan jäljet tekivät pohjasta epätasaisen ja haittasivat puhdistusta aivan samoin kuin lumikolan kanssa. Tamppautuneissa auton renkaan jäljissä linko voi välillä tökkiä tai pyörät jäädä sutimaan, jollei linkoa kevennä keulasta hieman. Tasaisella ja ajamattomalla lumialueella ei tätä ilmene ja jälki on hyvä. Kestopuisella terassillakin linko toimi kaikilla kerroilla mainiosti, mutta piti olla ajolinjojen kanssa tarkempi kuin pihamaalla.
Lumilinko on toiminut niin hyvänä pelotteena, ettei kokemusta ole tämän enempää. Varsinaista syvän lumen testiä en tehnyt, koska sellaisille kulkuväylille ei tässä yhteydessä ollut tarvetta.
Yleisiä havaintoja ja mielipiteitä:
Plussat:
- Säädöt ja hallintalaitteet ovat selkeät.
- Akun kesto oli riittävä meidän pihaan ja terasseille.
- Heittoputken kääntö ja akun kotelon avaus toimivat hyvin näillä pakkasilla.
- Kone on hiljainen, kuulosuojaimia en ole käyttänyt.
- Puhdistaminen käytön jälkeen oli helppoa, pakkaslumi lähti harjalla helposti, eikä nuoskalumikaan juuri tarttunut koneeseen.
- Koneen liikuttelu kevyttä varastointia/säilytystä ajatellen
- Tehdassäädettynä toimi mielestäni hyvin enkä nähnyt tarpeelliseksi säätää korkeuksia.
Miinukset:
- Nousukyky liukkaalla alustalla, pitääkö nastoittaa pyörät tai hommata ketjut?
Loppukommentit Ryobin akkulumilingosta:
Ensimmäisten kokemusten perusteella akkukäyttöinen linko vaikuttaa varsin toimivalta laitteelta. 56 cm:n työleveys on aivan riittävä tällaisen käyttöön. Akkujen toiminta-aikaa mietin etukäteen, mutta se on ollut toistaiseksi riittävä. Kun tulee enemmän lunta, pitää miettiä ajojärjestystä, niin että saa hankalimmat paikat puhtaaksi. Joka tapauksessa kaikki on kolaamisesta pois. Tällä hetkellä minulla ei ole muita laitteita, joihin lingon akut sopisivat. Ympärivuotinen käyttö parantaisi varmasti akkujen kestoa ja pitää tutkia, mihin muihin laitteisiin nämä akut sopisivat.
Ryobin kommentti lumilingon mukana tulleisiin akkuihin: Akku MAX POWER 36V Lithium+ 5,0 Ah sopii Ryobi 36V -sarjan työkaluihin (myös vanhoihin malleihin).