K-RautaPRO.fi -verkkokaupan tilaus- ja toimitusehdot yritysasiakkaille

1. Yleistä

1.1 Näitä ehtoja sovelletaan yritysasiakkaiden (”Asiakas”) K-RautaPRO.fi -verkkokaupasta (”Palvelu”) hankittujen tuotteiden tilaukseen ja toimitukseen siltä osin kun yksittäisen tilauksen ja toimituksen yhteydessä ei ole muuta sovittu Asiakkaan ja Myyjän välillä.

1.2 Palvelun kautta tuotteita voi tilata Kesko Oyj:ltä (”Kesko”) tai K-Rauta -ketjun kaupasta (”K-Rauta -kauppa”). Kesko ja K-rauta -kauppa myöhemmin yhdessä ja yksin ”Myyjä”. Palvelun kautta tehtävä sopimus syntyy Asiakkaan ja Keskon tai Asiakkaan ja Kaupan välille, siitä riippuen onko Asiakas Keskon vaiko K-Rauta -kaupan asiakas. Sopimuksen osapuolet ilmoitetaan Palvelussa ostoskorin yhteydessä sekä tilausvahvistuksessa.

1.3 Palvelua käyttävän Asiakkaan edustajan tulee olla valtuutettu käyttämään Asiakkaan puolesta Palvelua. Asiakas on vastuussa siitä, että Palvelua käyttävä henkilö on oikeutettu toimimaan Asiakkaan puolesta ja suorittamaan Palvelussa tehdyt toimenpiteet.

2. Henkilötiedot ja niiden käyttö

2.1 Asiakasta ja sen edustajia koskevat henkilötiedot kerätään ja tallennetaan Kesko Oyj:n toimesta K-Rauta -ketjun palvelurekisteriin. Henkilötietojen käyttöä koskeva tietosuojaseloste on nähtävissä osoitteessa tietosuoja.kesko.fi.

K-RautaPRO-verkkopalvelun henkilötietojen käsittelystä vastaavat omalta osaltaan Kesko Oyj ja se K-Rauta-kauppias tai –kauppiaat, joiden sopimusasiakas yritys tai toiminimenhaltija on. Kesko Oyj ja K-Rauta-kauppiaat vastaavat itsenäisesti K-RautaPRO-verkkopalveluun liittyvästä henkilötietojen käsittelystä.

K-Raudan sopimusasiakkaiden, sopimusasiakkaiden työntekijöiden ja osto-oikeutettujen henkilötietoja käsitellään myös K-Rauta ketjun palvelurekisterissä sekä niiden K-Rauta kauppojen asiakasrekistereissä, joiden sopimusasiakas yritys tai toiminimenhaltija on. Lisätietoja kunkin K-Rauta kaupan asiakasrekisteriin liittyvästä henkilötietojen käsittelystä saat K-Rauta-kauppiaalta tai K-RautaPRO.fi -verkkokaupan ”Myymälä” -sivulta löytyvästä K-Rauta -kaupan tietosuojaselosteesta.

K-RautaPRO-verkkopalvelun yhteydessä voit olla yhteydessä Kesko Oyj:hin sähköpostilla osoitteeseen [email protected] ja K-Rauta-kauppoihin osoitteessa www.k-rauta.fi/myymalat ilmoitettuja kaupan yhteystietoja käyttäen.

3. Tuotteet, tilaaminen ja toimitus

3.1 Asiakas voi tehdä tilauksen Palvelussa. Tehty tilaus sitoo Asiakasta. Tilaus vahvistetaan lähettämällä sähköpostiviesti Asiakkaan ilmoittamaan sähköpostiosoitteeseen. Vahvistuksen jälkeen sopimus on osapuolia sitova. Mikäli tilatun määrän toimittaminen ei ole mahdollista, Myyjällä on oikeus muuttaa tilausvahvistuksella vahvistettu toimitettava määrä lähimpään mahdolliseen toimitettavaan määrään. Lopulliset toimitetut määrät ilmenevät laskulta.

3.2 Kunkin tuotteen tiedot, ominaisuudet, saatavuus, hinta, toimitustavat ja toimituskulut ilmoitetaan tuotteen valinnan ja ostamisen yhteydessä. Myyjä ei ole vastuussa Palvelussa myytävien tuotteiden valmistajien omilla sivuilla esittämistä tiedoista.

3.3 Palvelussa olevien tuotteiden hinnat voivat poiketa K-Rauta-kauppojen hinnoista. Myyjällä on oikeus peruuttaa tilaus, jos tuotteen hinta on Palvelussa hintavirheen takia selkeästi poikkeava markkinahinnasta. Asiakas voi tarkastella hintoja arvonlisäverollisina tai ilman arvonlisäveroa. Tuotteiden ja arvonlisäveron laskutus perustuu Asiakkaan ja Myyjän väliseen laskutussopimukseen. Palvelussa ilmoitettu ”Sopimushinta” tarkoittaa asiakkaalle kulloinkin voimassa olevaa myyntihintaa, joka perustuu voimassaoleviin Asiakaskohtaisiin sopimusalennuksiin ja -hintoihin, sekä mahdollisesti voimassa oleviin kampanjahintoihin. Palvelussa ilmoitettu ”Listahinta” on Myyjän kulloinkin voimassa oleva yleinen myyntihinta.

3.4 Tilauksia toimitetaan ainoastaan Manner-Suomen alueella osoitteisiin, joihin on kiinteä tieyhteys. Mikäli toimitusaluetta on muutoin rajattu, rajaukset ilmoitetaan Palvelussa.

3.5 Asiakkaan valittavana olevat toimitusvaihtoehdot ilmoitetaan Palvelussa. Asiakkaalle ilmoitetaan tuotteen arvioitu toimitusaika. Mikäli tuotteen toimituksessa ilmenee toimitusvaikeuksia, Asiakkaaseen otetaan yhteyttä Myyjän toimesta. Asiakkaalle erikseen tilattujen tilaustuotteiden arvioitu toimitusaika ilmoitetaan Palvelussa. Myyjä voi toimittaa tilatut tuotteet myös kahdessa tai useammassa erässä, jos erikseen toimitus on perusteltua esimerkiksi tuotteiden laadun tai osaa tuotteista koskevien toimitusvaikeuksien vuoksi.

Ennakkokeräily / Nouto myymälästä (Ilmainen)

Tilaus kerätään noudettavaksi Asiakkaan valitsemaan K-Rauta –myymälään. Asiakas saa noutoilmoituksen sähköpostilla ja tekstiviestitse.

K-Raudan kuljetuspalvelu (Myyjäkohtainen hinnoittelu)

Toimitus Myyjän kuljetuspalvelulla Asiakkaan ilmoittamaan toimitusosoitteeseen. Myyjä on yhteydessä Asiakkaaseen tarkemman toimitusajankohdan sopimiseksi. Toimitus suoritetaan lähetyksen edellyttämällä kalustolla lähimpään mahdolliseen purkupaikkaan, jonne jakeluauton on mahdollista päästä.

Kuljetuspalvelun hinta perustuu kuljetettavien tuotteiden kokonaismittoihin ja -painoon, tarvittaviin pakkaus- ja kuljetusmateriaaleihin, kuljetettavaan matkaan valitusta K-Rauta myymälästä, tarvittavaan kuljetuskalustoon (huomioiden tarve erikoiskuljetuksille), Asiakkaan pyytämiin kuljetuksen lisäpalveluihin sekä mahdollisiin asiakaskohtaisiin kuljetussopimuksiin. Kuljetuspalvelun hinta lisätään laskutuskaupassa Asiakkaan laskulle toteutuneen kuljetuksen perusteella. Asiakas voi tiedustella arvioitua kuljetuskustannusta Myyjältä ennen tilauksen tekemistä.

Tilaustuotteet (Tuotekohtainen hinnoittelu)

Tilaustuotteet toimitetaan tilauksella valitusta toimitustavasta riippuen Myyjän varastosta noudettavaksi tai asiakkaalle Asiakkaan ilmoittamaan toimitusosoitteeseen. Osa tilaustuotteista on tilattavissa ainoastaan K-Raudan myymälöistä. Näiden tuotteiden hintoihin lisätään mahdolliset rahtikustannukset, joista voi tiedustella tarkemmin Myyjältä.

3.6 Toimitukset tapahtuvat arkipäivisin ja toimitusaika-arvio lasketaan arkipäivien perusteella.

3.7 Toimitukset K-Raudan kuljetuspalvelulla toimitetaan pääsääntöisesti kello 16:00 mennessä, Myyjä sopii Asiakkaan kanssa tarkemmasta toimitusajankohdasta. Toimitus suoritetaan lähetyksen edellyttämällä kalustolla lähimpään mahdolliseen purkupaikkaan, jonne jakeluauton on mahdollista päästä. Toimituksen siirto tästä eteenpäin on Asiakkaan omalla vastuulla. Painaviin ja suuriin toimituksiin ei kuulu sisäänkantopalvelua.

3.8 Asiakkaan tulee huolehtia, että sovitulle toimitusajankohdalle on järjestetty toimituksen vastaanotto. Asiakkaalta tarkistetaan tuotteen luovutuksen yhteydessä henkilöllisyys. Jos tuotteen noutaa tai vastaanottaa joku muu kuin tuotteen tilannut Asiakas, tulee noutajalla tai vastaanottajalla olla valtakirja Asiakkaalta.

3.9 Asiakkaan tulee välittömästi tuotteet saatuaan tarkistaa, että toimitus vastaa Asiakkaan tilausta eikä tuotteissa ole näkyvissä mahdollisia ulkoisia kuljetusvaurioita. Jos tuote on vaurioitunut, on vastaanottajan tehtävä siitä merkintä kuljetusliikkeen rahtikirjaan / lähetteeseen. Kuljetusvahingosta ja puutteesta, joka on havaittavissa tuotetta vastaanotettaessa, on ilmoitettava välittömästi rahdinkuljettajalle ja siitä on tehtävä merkintä rahtikirjaan sekä toimitettava asianmukainen reklamaatio Myyjälle. Tuotteen vahingoittuminen ei oikeuta kieltäytymään vastaanottamasta tuotetta, vaan velvoittaa Asiakkaan reklamoimaan rahdinkuljettajalle ja Myyjälle edellä mainituin tavoin. Toimitusta ja tuotetta koskeva reklamaatio on tehtävä Myyjälle seitsemän (7) arkipäivän kuluessa siitä, kun Asiakas on vastaanottanut tuotteen, tai mikäli virhe on luonteeltaan sellainen, että sitä ei ole voitu havaita tuotetta vastaanotettaessa neljäntoista (14) arkipäivän kuluessa tuotteen virheen havaitsemisesta. Tuotteelle tulee tehdä normaalimenettelyn mukainen asennus- ja käyttötarkastus ennen sen asentamista tai kiinnittämistä sekä varmistua siitä, että asennettava tuote on virheetön, toimii kuten on tarkoitettu ja soveltuu aiottuun käyttötarkoitukseen. Asennettu tuote katsotaan hyväksytyksi.

3.10 Toimitukset, joita ei ole vastaanotettu tai noudettu, palautuvat Myyjälle. Tilaus hyvitetään Asiakkaalle tuotteiden palautumisen jälkeen ja hyvityksestä vähennetään aiheutuneet kuljetuskustannukset.

3.11 ”Ennakkokeräily / nouto myymälästä toimitustavan tilausta säilytetään Asiakkaan noutopaikaksi valitsemassa K-Rauta -kaupassa 14 vuorokautta. Mikäli tuotetta ei noudeta 14 vuorokauden kuluessa, tilaus peruutetaan ja hyvitetään Asiakkaan käyttämälle maksutavalle.

4. Maksutavat

4.1 Palvelussa on käytössä maksutapana laskutus, joka edellyttää, että Asiakkaalla on voimassa oleva asiakas- ja laskutussopimus Myyjän kanssa. Palvelusta tilatut tuotteet ja palvelut laskutetaan Asiakkaalta kulloinkin voimassa olevan asiakaskohtaisen laskutussopimuksen mukaisesti. Laskulle lisätään laskutussopimuksen mukainen laskutuslisä. Verkkokaupassa noudatetaan laskutussopimuksella käytettyä luottorajaa. Luottorajan ylittyessä, Asiakas ei voi tilata tuotteita verkkokaupasta.

5. Tuotteen virhe ja takuu

5.1 Mikäli toimitetussa tuotteessa on virhe, Myyjällä on oikeus valintansa mukaan joko korjata virhe, toimittaa uusi tuote tai myöntää alennus tuotteen hinnasta. Mikäli Myyjä päättää korjata virheen tai toimittaa Asiakkaalle uuden tuotteen, Myyjä korvaa tämän lisäksi Asiakkaalle ainoastaan virheen poistamiseen liittyvät kuljetuskustannukset. Myyjä ei ole velvollinen korvaamaan muita välittömiä tai välillisiä vahinkoja. Myyjä ei vastaa virheistä, jotka ovat aiheutuneet Asiakkaan huolimattomuudesta tai näiden ehtojen noudattamatta jättämisestä, asennusvirheestä, asennusohjeiden noudattamatta jättämisestä, normaalista kulumisesta, virheellisestä varastoinnista tai käytöstä, huoltotoimenpiteiden laiminlyönnin aiheuttamista vaurioista tai loppukäyttäjän laiminlyönnistä. Asiakkaan tulee toimittaa Myyjän pyynnöstä virheellinen ja/tai viallinen tuote tai osa Myyjälle.

5.2 Myyjä ei vastaa toimittamansa tuotteen aiheuttamasta vahingosta, joka kohdistuu kiinteään tai irtaimeen omaisuuteen tai on tällaisen vahingon seuraus. Myyjä ei myöskään vastaa toimittamansa tuotteen aiheuttamasta vahingosta, joka kohdistuu Asiakaan valmistamaan tuotteeseen tai Asiakkaan valmistaman tuotteen sisältävään tuotteeseen.

5.3 Virhetilanteessa K-Rauta -kaupan Asiakkaan tulee olla yhteydessä Myyjän asiakaspalveluun.

5.4 Myydyllä tuotteella voi olla sen valmistajan tai Myyjän ehtojen mukainen takuu ja takuuaika. Jos tuotteelle myönnetään takuu, takuutodistuksena toimii verkkokaupan tilausvahvistus (Asiakkaan kuitti). Myyjä vapautuu takuuajan vastuusta, mikäli voidaan osoittaa, että tuotteen virheellisyys tai rikkoontuminen on aiheutunut tapaturmasta, tuotteen ohjeiden tai käyttötarkoituksen vastaisesta käytöstä tai muusta Asiakkaan vastuulla olevasta seikasta tai mikäli tuotetta muutetaan ilman Myyjän kirjallista suostumusta. Ellei takuuehdoissa ole toisin todettu, tuotteen korjaaminen tai uuden tuotteen toimittaminen ei pidennä tuotteen takuuaikaa.

6. Vastuunrajoitus

6.1 Myyjä ei vastaa välittömistä tai välillisistä vahingoista, jotka aiheutuvat Asiakkaalle Palvelusta tai sen käytöstä taikka siitä, ettei Palvelu ole käytettävissä. Muun kuin Palvelun käytettävyyden osalta Myyjä on velvollinen korvaamaan ainoastaan Asiakkaalle Myyjän sopimusrikkomuksesta aiheutuneet välittömät vahingot näiden ehtojen mukaisesti. Myyjä ei ole velvollinen korvaamaan muita välittömiä vahinkoja. Myyjän vastuu on rajoitettu kaikissa tapauksissa reklamoidun tuotteen arvoon. Myyjä ei ole velvollinen korvaamaan Asiakkaalle välillisiä vahinkoja.

6.2 Näillä ehdoilla ei rajoiteta Myyjän vastuuta henkilövahingoista eikä Myyjän tahallisuudesta tai törkeästä huolimattomuudesta aiheutuvista vahingoista.

6.3. Myyjä ei vastaa toimituksen viivästymisen aiheuttamista kustannuksista. Palvelussa ilmoitettavat toimitusajat ovat toimitusaika-arvioita ja Myyjä ei vastaa välillisistä kuluista, jotka aiheutuvat mahdollisesta toimitusaika-arvion ylittymisestä.

6.4. Palvelun chat-myyjän kautta annettu ohjeistus ei vastaa eikä korvaa miltään osin rakennuttajan, suunnittelijan, valvojan tai rakennustyön suorittajan tai tavarantoimittajan vastuita tai velvoitteita. Sähköpostilla tai puhelimitse kirjallisesti tai suullisesti tehtyjen tiedustelujen ja kysymysten perusteella voidaan antaa suuntaa antavia ohjeistuksia ja toimintaohjeita, joiden toteutus on aina varmistettava kohteeseen valittujen ammattilaisten kanssa.

6.5 Selvyyden vuoksi todetaan, että Kesko ja K-rauta -kauppa eivät ole vastuussa toisen osapuolen tekemistä sopimuksista ja näiden mukaisista velvollisuuksista.

7. Muut ehdot

7.1 Myyjä ei vastaa Palvelusta ostetun tuotteen soveltuvuudesta Asiakkaalle.

7.2 Myyjä ei vastaa ylivoimaisen esteen (Force Majeure) aiheuttamista viivästymisistä. Ylivoimaiseksi esteeksi katsotaan luonnonmullistus, tulipalo, konevaurio tai siihen verrattava häiriö, lakko, työsulku, sota, liikekannallepano, pandemia, vienti- tai tuontikielto, kuljetusvälineiden puute, valmistuksen lopettaminen, yleisen liikenteen tai energian jakelun keskeytyminen tai muu sellainen este estää sopimuksen täyttämisen tai tekee sen kohtuuttoman vaikeaksi. Myös silloin, kun sopimuksen täyttäminen edellyttäisi uhrauksia, jotka ovat kohtuuttomia verrattuna Asiakkaalle siitä koituvaan etuun, Myyjä ei ole velvollinen täyttämään sopimusta. Myyjä ei ole velvollinen korvaamaan Asiakkaalle sopimuksen täyttämättä jäämisestä aiheutunutta välillistä tai välitöntä vahinkoa ja Myyjällä on näissä tapauksissa myös oikeus purkaa sopimus.

7.3 Palvelun sisällön kaikki oikeudet kuuluvat Myyjälle ja/tai näiden yhteistyökumppaneille. Palvelun sisällön, tekniikan, tai materiaalien kopioiminen tai käyttö ilman Myyjän lupaa on kielletty muuhun kuin Asiakkaan omaan henkilökohtaiseen yksityiseen käyttöön.

7.4 Myyjällä on oikeus muuttaa Palvelun sisältöä ja näitä sopimusehtoja. Kulloinkin voimassaolevat sopimusehdot ovat nähtävissä Palvelun kotisivuilta.

7.5 Asiakas vastaa, että Palvelun käyttö noudattaa tämän sopimuksen ehtoja. On kiellettyä käyttää mitään robottia tai muuta laitetta taikka menetelmää tarkkailemaan Palvelun sisältöä tai käyttöä.

7.6 Asiakas sitoutuu käyttämään Palvelua vain lain ja hyvän tavan mukaisiin tarkoituksiin. Asiakas vastaa täysmääräisesti näiden sopimusehtojen sekä lain tai hyvän tavan vastaisella Palvelun käytöllä aiheuttamastaan vahingosta Myyjälle, muille käyttäjille ja kolmansille osapuolille. Myyjällä on milloin tahansa oikeus estää Palvelun käyttäminen sekä ostosten tekeminen.

7.7 Mahdollisiin Asiakkaan ja Myyjän välisiin sopimusta koskeviin riita-asioihin sovelletaan Suomen lakia. Kaikki tätä sopimusta koskevat riidat käsitellään Helsingin käräjäoikeudessa ensimmäisenä oikeusasteena.