K-RautaPRO.fi -verkkokaupan tilaus- ja toimitusehdot kuluttaja-asiakkaille

1. Yleistä

1.1 Näitä ehtoja sovelletaan kuluttaja-asiakkaiden (”Asiakas”) K-RautaPro.fi -verkkokaupasta (”Palvelu”) hankittujen tuotteiden tilaukseen ja toimitukseen siltä osin kun yksittäisen tilauksen ja toimituksen yhteydessä ei ole muuta sovittu Asiakkaan ja Myyjän välillä.

1.2 Palvelun kautta tuotteita voi tilata K-Rauta -ketjun kaupoista (”K-Rauta -kauppa” tai ”Myyjä”). Sopimus syntyy Asiakkaan ja Myyjän välille. Sopimuksen osapuolet ilmoitetaan Palvelussa ostoskorin yhteydessä sekä tilausvahvistuksessa.

1.3 Selvyyden vuoksi todetaan, että Palvelun palveluntarjoaja on Kesko Oyj (”Palveluntarjoaja”).

1.4 Palvelua käyttävän Asiakkaan tulee olla täysi-ikäinen ja täysivaltainen.

2. Henkilötiedot ja niiden käyttö

2.1 Asiakasta koskevat henkilötiedot kerätään ja tallennetaan Myyjän asiakasrekisteriin. Lisätietoja kunkin K-Rauta kaupan asiakasrekisteriin liittyvästä henkilötietojen käsittelystä saat K-Rauta-kauppiaalta tai K-RautaPRO.fi -verkkokaupan ”Myymälä” -sivulta löytyvästä K-Rauta kaupan tietosuojaselosteesta.

3. Tuotteet, tilaaminen ja toimitus

3.1 Asiakas voi tehdä tilauksen Palvelussa. Tilaus vahvistetaan lähettämällä sähköpostiviesti Asiakkaan ilmoittamaan sähköpostiosoitteeseen. Vahvistuksen jälkeen sopimus on osapuolia sitova. Mikäli tilatun määrän toimittaminen ei ole mahdollista, Myyjällä on oikeus muuttaa tilausvahvistuksella vahvistettu toimitettava määrä lähimpään mahdolliseen toimitettavaan määrään. Lopulliset toimitetut määrät ilmenevät laskulta.

3.2 Kunkin tuotteen tiedot, ominaisuudet, saatavuus, hinta, toimitustavat ja toimituskulut ilmoitetaan tuotteen valinnan ja ostamisen yhteydessä. Myyjä ei ole vastuussa Palvelussa myytävien tuotteiden valmistajien omilla sivuilla esittämistä tiedoista.

3.3 Palvelussa olevien tuotteiden hinnat voivat poiketa K-Rauta-kauppojen hinnoista. Myyjällä on oikeus peruuttaa tilaus, jos tuotteen hinta on Palvelussa hintavirheen takia selkeästi poikkeava markkinahinnasta. Asiakas voi tarkastella hintoja arvonlisäverollisina tai ilman arvonlisäveroa. Tuotteiden ja arvonlisäveron laskutus perustuu Asiakkaan ja Myyjän väliseen laskutussopimukseen. Palvelussa ilmoitettu ”Sopimushinta” tarkoittaa asiakkaalle kulloinkin voimassa olevaa myyntihintaa, joka perustuu voimassaoleviin Asiakaskohtaisiin sopimusalennuksiin ja -hintoihin, sekä mahdollisesti voimassa oleviin kampanjahintoihin. Palvelussa ilmoitettu ”Listahinta” on Myyjän kulloinkin voimassa oleva yleinen myyntihinta.

3.4 Tilauksia toimitetaan ainoastaan Manner-Suomen alueella osoitteisiin, joihin on kiinteä tieyhteys. Mikäli toimitusaluetta on muutoin rajattu, rajaukset ilmoitetaan Palvelussa.

3.5 Asiakkaan valittavana olevat toimitusvaihtoehdot ilmoitetaan Palvelussa. Asiakkaalle ilmoitetaan tuotteen arvioitu toimitusaika. Mikäli tuotteen toimituksessa ilmenee toimitusvaikeuksia, Asiakkaaseen otetaan yhteyttä Myyjän toimesta. Asiakkaalle erikseen tilattujen tilaustuotteiden arvioitu toimitusaika ilmoitetaan Palvelussa. Myyjä voi toimittaa tilatut tuotteet myös kahdessa tai useammassa erässä, jos erikseen toimitus on perusteltua esimerkiksi tuotteiden laadun tai osaa tuotteista koskevien toimitusvaikeuksien vuoksi.

Ennakkokeräily / Nouto myymälästä (Ilmainen)

Tilaus kerätään noudettavaksi Asiakkaan valitsemaan K-Rauta –myymälään. Asiakas saa noutoilmoituksen sähköpostilla ja tekstiviestitse Toimitus valitsemaasi noutopisteeseen 2-4 arkipäivää. Saat noutoilmoituksen sekä tarvittavat ohjeet, kun tilauksesi on noudettavissa valitsemastasi noutopisteestä.

Postin Kotipaketin toimitus Asiakkaan ilmoittamaan toimitusosoitteeseen. Asiakkaaseen ollaan yhteydessä toimitusajankohdan sopimiseksi.

K-Raudan kuljetuspalvelu (Myyjäkohtainen hinnoittelu)

Toimitus Myyjän kuljetuspalvelulla Asiakkaan ilmoittamaan toimitusosoitteeseen. Myyjä on yhteydessä Asiakkaaseen tarkemman toimitusajankohdan sopimiseksi. Toimitus suoritetaan lähetyksen edellyttämällä kalustolla lähimpään mahdolliseen purkupaikkaan, jonne jakeluauton on mahdollista päästä.

Kuljetuspalvelun hinta perustuu kuljetettavien tuotteiden kokonaismittoihin ja -painoon, tarvittaviin pakkaus- ja kuljetusmateriaaleihin, kuljetettavaan matkaan valitusta K-Rauta myymälästä, tarvittavaan kuljetuskalustoon (huomioiden tarve erikoiskuljetuksille), Asiakkaan pyytämiin kuljetuksen lisäpalveluihin sekä mahdollisiin asiakaskohtaisiin kuljetussopimuksiin. Kuljetuspalvelun hinta lisätään laskutuskaupassa Asiakkaan laskulle toteutuneen kuljetuksen perusteella. Asiakas voi tiedustella arvioitua kuljetuskustannusta Myyjältä ennen tilauksen tekemistä.

Tilaustuotteet (Tuotekohtainen hinnoittelu)

Tilaustuotteet toimitetaan tilauksella valitusta toimitustavasta riippuen Myyjän varastosta noudettavaksi tai asiakkaalle Asiakkaan ilmoittamaan toimitusosoitteeseen. Osa tilaustuotteista on tilattavissa ainoastaan K-Raudan myymälöistä. Näiden tuotteiden hintoihin lisätään mahdolliset rahtikustannukset, joista voi tiedustella tarkemmin Myyjältä.

3.6 Toimitukset tapahtuvat arkipäivisin ja toimitusaika-arvio lasketaan arkipäivien perusteella.

3.7 Toimitukset Myyjän kuljetuspalvelulla toimitetaan pääsääntöisesti kello 16:00 mennessä, toimittava Myyjä sopii asiakkaan kanssa tarkemmasta toimitusajankohdasta. Toimitus suoritetaan lähetyksen edellyttämällä kalustolla lähimpään mahdolliseen purkupaikkaan, jonne jakeluauton on mahdollista päästä. Toimituksen siirto tästä eteenpäin on Asiakkaan omalla vastuulla. Painaviin ja suuriin toimituksiin ei kuulu sisäänkantopalvelua.

3.8 Asiakkaan tulee huolehtia, että sovitulle toimitusajankohdalle on järjestetty toimituksen vastaanotto. Asiakkaalta tarkistetaan tuotteen luovutuksen yhteydessä henkilöllisyys. Jos tuotteen noutaa tai vastaanottaa joku muu kuin tuotteen tilannut Asiakas, tulee noutajalla tai vastaanottajalla olla valtakirja Asiakkaalta.

3.9 Asiakkaan tulee välittömästi tuotteet saatuaan tarkistaa, että toimitus vastaa Asiakkaan tilausta eikä tuotteissa ole näkyvissä mahdollisia ulkoisia kuljetusvaurioita. Jos tuote on vaurioitunut, on vastaanottajan tehtävä siitä merkintä kuljetusliikkeen rahtikirjaan / lähetteeseen. Kuljetusvahingosta ja puutteesta, joka on havaittavissa tuotetta vastaanotettaessa, sekä toimituksessa ilmenneistä puutteista on ilmoitettava välittömästi rahdinkuljettajalle ja siitä on tehtävä merkintä rahtikirjaan sekä toimitettava asianmukainen reklamaatio Myyjälle. Tuotteen vahingoittuminen ei oikeuta kieltäytymään vastaanottamasta tuotetta, vaan velvoittaa Asiakkaan reklamoimaan rahdinkuljettajalle ja Myyjälle edellä mainituin tavoin. Tuotetta koskeva reklamaatio on tehtävä Myyjälle kohtuullisen ajan ja viimeistään kahden (2) kuukauden kuluessa tuotteen virheen havaitsemisesta. Mikäli virhe on luonteeltaan sellainen, että se olisi tullut huomata normaalia huolellisuutta noudattaen jo ennen asennusta, Kesko ei korvaa tuotteen poistamisesta ja vaihtamisesta aiheutuvia vahinkoja.

3.10 Toimitukset, joita ei ole vastaanotettu tai noudettu, palautuvat Myyjälle. Tilaus hyvitetään Asiakkaalle tuotteiden palautumisen jälkeen ja hyvityksestä vähennetään aiheutuneet kuljetuskustannukset.

3.11 ”Ennakkokeräily / nouto myymälästä” toimitustavan tilausta säilytetään Asiakkaan noutopaikaksi valitsemassa K-Rauta -kaupassa 14 vuorokautta. Mikäli tuotetta ei noudeta 14 vuorokauden kuluessa, tilaus peruutetaan ja hyvitetään Asiakkaan käyttämälle maksutavalle.

4. Maksutavat

4.1 Palvelussa on käytössä maksutapana laskutus, joka edellyttää, että Asiakkaalla on voimassa oleva asiakas- ja laskutussopimus Myyjän kanssa. Palvelusta tilatut tuotteet ja palvelut laskutetaan Asiakkaalta kulloinkin voimassa olevan asiakaskohtaisen laskutussopimuksen mukaisesti. Laskulle lisätään laskutussopimuksen mukainen laskutuslisä. Verkkokaupassa noudatetaan laskutussopimuksella käytettyä luottorajaa. Luottorajan ylittyessä, Asiakas ei voi tilata tuotteita verkkokaupasta.

5. Tilauksen peruuttaminen, tuotteiden palautusoikeus

5.1 Asiakkaalla on oikeus peruuttaa tilaus viimeistään neljäntoista (14) päivän kuluttua tuotteen vastaanottohetkestä lukien. Ilmoituksen peruuttamisoikeuden käyttämisestä voi tehdä yksiselitteisellä ilmoituksella esimerkiksi kirjeellä postitse/sähköpostitse Myyjälle. Myyjän yhteystiedot ovat nähtävillä Palvelussa ”Myymälä” -sivulla.

5.2 Tuotteet on palautettava Myyjälle samaan kauppaan, josta tuotteet on noudettu tai toimitettu, viimeistään 14 päivän kuluttua päivästä, jona Asiakas on ilmoittanut peruuttavansa tilaussopimuksen. Asiakkaalle toimitettujen tuotteet palautuksesta tulee sopia Myyjän kanssa. Palautuksessa tulee mahdollisuuksien mukaan käyttää alkuperäistä pakkausmateriaalia.

5.3 Tuotteen palautusoikeutta rajoittavat kuluttajansuojalain 6 luvun 16 § määräykset. Asiakkaan tilauksen mukaan valmistetuilla, muokatuilla tai muutoin räätälöidyillä tuotteilla ei ole palautusoikeutta. Palvelussa on tuotteen yhteydessä maininta, kun tuotteella ei ole palautusoikeutta.

5.4 Palautusoikeuden edellytyksenä on, että asiakas on pitänyt Palvelun kautta toimitetun tuotteen olennaisesti muuttumattomana ja vähentymättömänä. Mikäli palautettua tuotetta on vastoin Asiakkaalle kuuluvaa huolenpitovelvollisuutta käytetty, voidaan Asiakkaalta periä tuotteen arvonalennus aina tuotteen täyteen hintaan asti. Tavaraa ei katsota otetuksi käyttöön, jos Asiakas on käsitellyt tavaraa vain siten kuin on tarpeen sen luonteen, ominaisuuksien ja toimivuuden toteamiseksi.

5.5 Palveluille ei myönnetä palautusoikeutta jo suoritetun palvelun osalta tai mikäli palvelu on kokonaan suoritettu.

5.6 Asiakas vastaa toimitusten palautuskustannuksista. Asiakkaan tulee olla ennen palautusta yhteydessä Myyjän asiakaspalveluun palautuksesta sopimiseksi.

5.7 Asiakas vastaa palautukseen mahdollisesti liittyvistä muista välittömistä ja välillisistä kustannuksista (esim. tarvittavat pakkausmateriaalit, matkakustannukset).

6. Kaupan peruuttamisen vaikutukset

6.1 Myyjä palauttaa peruutetusta tilauksesta kauppahinnan sekä toimituskulut laskun mukaisesti. Toimituskustannus sekä laskutuslisä palautetaan kokonaisuudessaan vain jos Asiakas palauttaa kaikki tilaamansa tuotteet. Maksut palautetaan ilman aiheetonta viivytystä ja joka tapauksessa viimeistään 14 päivän kuluttua peruuttamisilmoituksen vastaanottamisesta.

6.2 Suoritus palautetaan Asiakkaalle hyvityslaskulla. Maksun palautusta ei suoriteta kaupan kassalla. Asiakkaalle ei aiheudu maksun palautuksesta kustannuksia. Maksu palautetaan viimeistään 14 päivän kuluttua kun Myyjä on saanut tuotteet takaisin tai sille on esitetty näyttö, että palautettavat tuotteet on lähetetty takaisin, sen mukaan kumpi ajankohta on aikaisempi.

6.3 Jos palvelun suorittaminen on Asiakkaan nimenomaisesta pyynnöstä aloitettu ennen peruuttamisajan päättymistä, Myyjä suorittaa palautuksen palvelun osalta siltä osin, kun palvelua ei ole vielä toteutettu.

7. Tuotteen virhe

7.1 Myyjällä on kuluttajansuojalain mukainen virhevastuu tavaran virheestä.

7.2 Mikäli toimitetussa tuotteessa on virhe, Myyjällä on oikeus kustannuksellaan joko korjata virhe tai toimittaa uusi tuote. Myyjä ei vastaa virheistä, jotka ovat aiheutuneet Asiakkaan huolimattomuudesta tai näiden ehtojen noudattamatta jättämisestä, asennusvirheestä, asennusohjeiden noudattamatta jättämisestä, normaalista kulumisesta, virheellisestä varastoinnista tai käytöstä, huoltotoimenpiteiden laiminlyönnin aiheuttamista vaurioista tai loppukäyttäjän laiminlyönnistä. Asiakkaan tulee toimittaa Myyjän pyynnöstä virheellinen ja/tai viallinen tuote tai osa Myyjälle.

7.3 Myyjä vastaa toimittamansa tuotteen yksityishenkilölle aiheuttamasta henkilö- ja/tai esinevahingosta, mikäli Myyjä on vastuussa vahingosta tuotevastuulain mukaisesti.

7.4 Virhetilanteessa asiakkaan tulee olla yhteydessä K-Rauta -kaupan asiakaspalveluun.

8. Tuotteille myönnettävä takuu

8.1 Myydyllä tuotteella voi olla valmistajan tai Myyjän myöntämä takuu. Takuu ei kata virheitä, jotka ovat aiheutuneet Asiakkaan huolimattomuudesta tai näiden ehtojen noudattamatta jättämisestä, asennusvirheestä, asennusohjeiden noudattamatta jättämisestä, normaalista kulumisesta, virheellisestä varastoinnista tai käytöstä, huoltotoimenpiteiden laiminlyönnin aiheuttamista vaurioista tai loppukäyttäjän laiminlyönnistä. Jos tuotteelle myönnetään takuu, takuutodistuksena toimii verkkokaupan tilausvahvistus (Asiakkaan kuitti). Ellei takuuehdoissa ole toisin todettu, tuotteen korjaaminen tai uuden tuotteen toimittaminen ei pidennä tuotteen takuuaikaa. Tuotteelle annettu takuu päättyy välittömästi, mikäli tuotetta muutetaan ilman Myyjän kirjallista suostumusta. Asiakkaan tulee toimittaa Myyjälle pyynnöstä virheellinen ja/tai viallinen tuote tai osa Myyjälle.

9. Vastuunrajoitus

9.1 Selvyyden vuoksi todetaan, että Myyjä ei vastaa välittömistä tai välillisistä vahingoista, jotka aiheutuvat Asiakkaalle Palvelusta tai sen käytöstä taikka siitä, ettei Palvelu ole käytettävissä.

9.2 Myyjä on velvollinen korvaamaan Asiakkaalle sopimusrikkomuksellaan aiheuttamansa välittömät vahingot. Välillisen vahingon Myyjä on velvollinen korvaamaan vain, jos virhe tai vahinko johtuu huolimattomuudesta hänen puolellaan taikka jos tuote kaupantekohetkellä poikkesi siitä, mihin Myyjä on erityisesti sitoutunut.

9.3 Näillä ehdoilla ei rajoiteta Myyjän vastuuta henkilövahingoista eikä Myyjän tahallisuudesta tai törkeästä huolimattomuudesta aiheutuvista vahingoista, eikä myöskään sellaista vastuuta, jota ei soveltuvan pakottavan kuluttajansuojalainsäädännön nojalla voida sulkea pois eikä rajoittaa.

9.4. Myyjä ei vastaa toimituksen viivästymisen aiheuttamista kustannuksista, pois lukien Myyjän lakisääteiset vastuut. Palvelussa ilmoitettavat toimitusajat ovat toimitusaika-arvioita ja Myyjä ei vastaa välillisistä kuluista, jotka aiheutuvat mahdollisesta toimitusaika-arvion ylittymisestä.

9.5. Palvelun chat-toiminnossa annettu ohjeistus ei vastaa eikä korvaa miltään osin rakennuttajan, suunnittelijan, valvojan tai rakennustyön suorittajan tai tavarantoimittajan ohjeita, vastuita tai velvoitteita. Myyjä voi antaa sähköpostilla tai puhelimitse, kirjallisesti tai suullisesti tehtyjen tiedustelujen ja kysymysten perusteella, suuntaa antavia ohjeistuksia ja toimintaohjeita, joiden toteutus on aina varmistettava kohteeseen valittujen ammattilaisten kanssa.

10. Muut ehdot

10.1 Myyjä ei vastaa Palvelusta ostetun tuotteen soveltuvuudesta Asiakkaalle.

10.2 Myyjä ei vastaa ylivoimaisen esteen (Force Majeure) aiheuttamista viivästymisistä. Ylivoimaiseksi esteeksi katsotaan luonnonmullistus, tulipalo, konevaurio tai siihen verrattava häiriö, lakko, työsulku, sota, liikekannallepano, pandemia, vienti- tai tuontikielto, kuljetusvälineiden puute, valmistuksen lopettaminen, yleisen liikenteen tai energian jakelun keskeytyminen tai muu sellainen este estää sopimuksen täyttämisen tai tekee sen kohtuuttoman vaikeaksi. Jos sopimuksen täyttäminen edellyttäisi uhrauksia, jotka ovat kohtuuttomia verrattuna Asiakkaalle siitä koituvaan etuun, Myyjä ei ole velvollinen täyttämään sopimusta. Myyjä ei ole velvollinen korvaamaan Asiakkaalle sopimuksen täyttämättä jäämisestä aiheutunutta välillistä tai välitöntä vahinkoa ja Myyjä on näissä tapauksissa myös oikeus purkaa sopimus.

10.3 Palvelun sisällön kaikki oikeudet kuuluvat Palveluntarjoajalle, Myyjälle ja/tai näiden yhteistyökumppaneille. Palvelun sisällön, tekniikan, tai materiaalien kopioiminen tai käyttö ilman ko. lupaa on kielletty muuhun kuin Asiakkaan omaan henkilökohtaiseen yksityiseen käyttöön.

10.4 Myyjällä ja Palveluntarjoajalla on oikeus muuttaa Palvelun sisältöä ja näitä sopimusehtoja. Kulloinkin voimassaolevat sopimusehdot ovat nähtävissä Palvelun kotisivuilta.

10.5 Asiakas vastaa, että Palvelun käyttö noudattaa tämän sopimuksen ehtoja. Robotin tai muun laitteen taikka menetelmän käyttö Palvelun sisällön tai käytön tarkkailuun on ehdottomasti kielletty.

10.6 Asiakas sitoutuu käyttämään Palvelua vain lain ja hyvän tavan mukaisiin tarkoituksiin. Asiakas vastaa täysmääräisesti näiden sopimusehtojen sekä lain tai hyvän tavan vastaisella Palvelun käytöllä aiheuttamastaan vahingosta Palveluntarjoajalle, Myyjälle, muille käyttäjille ja kolmansille osapuolille. Palveluntarjoajalla ja/tai Myyjällä on milloin tahansa oikeus estää Palvelun käyttäminen sekä ostosten tekeminen.

10.7 Mahdollisiin Asiakkaan ja Myyjän / Palveluntarjoajan välisiin sopimusta koskeviin riita-asioihin sovelletaan Suomen lakia. Jos tätä sopimusta koskevaa erimielisyyttä ei saada ratkaistuksi osapuolten välisillä neuvotteluilla, kuluttaja voi saattaa asian kuluttajariitalautakunnan (www.kuluttajariita.fi) ratkaistavaksi. Ennen asian viemistä kuluttajariitalautakunnan käsittelyyn Asiakkaan tulee olla yhteydessä maistraattien kuluttajaneuvontaan (www.kuluttajaneuvonta.fi).