K-Raudan verkkokaupan kautta tilattavien asennuspalveluiden toimitusehdot

1. Yleistä

1.1 Näitä ehtoja sovelletaan Kesko Oyj:n tarjoaman verkkokauppapalvelun (jäljempänä ”Verkkopalvelu”) kautta tilattuihin rakennus- ja talotekniikan tuotteiden asennuspalveluihin (”Asennuspalvelu”), joita Verkkopalvelua käyttävä henkilö (”Asiakas”) voi tilata hankkiessaan Verkkopalvelusta Kesko Oyj:n ja alla kohdassa 1.2 mainituissa tapauksissa K-Rauta-myymälöiden tarjoamia tuotteita. Näitä ehtoja sovelletaan lisäksi Asiakkaan Verkkopalvelun kautta tekemiin kaikkiin tuotteiden Asennuspalveluihin siltä osin, kun yksittäisen Asennuspalvelun tilauksen ja toimituksen yhteydessä ei ole muuta sovittu Asiakkaan ja kohdan 1.2 mukaisen palveluntarjoajan välillä.

1.2 Verkkopalvelun kautta tehtävä sopimus syntyy Asiakkaan ja Kesko Oyj:n välille lukuun ottamatta tapauksia, joissa Asiakas on K-Rauta-myymälän tiliasiakas ja tekee tilauksen kirjautuneena Verkkopalveluun tiliasiakkaan tilille, jolloin sopimus syntyy Asiakkaan ja kyseisen K-Rauta-myymälän välille. Näitä ehtoja sovelletaan K-Rauta-myymälän tiliasiakkaiden Verkkopalvelussa tekemiin sopimuksiin osapuolten välisistä muista sopimuksista riippumatta. Sopimuksen osapuolet ilmoitetaan Verkkopalvelussa ostoskorin yhteydessä sekä tilausvahvistuksessa. Jäljempänä näissä ehdoissa viitataan termillä ”Palveluntarjoaja” sopimuksen Asiakkaan kanssa solmivaan Kesko Oyj:öön tai K-Rauta-myymälään. Palveluntarjoajan ajantasaiset yhteystiedot ovat nähtävissä täältä.

1.3 Asiakkaan tulee olla täysi-ikäinen ja täysivaltainen. Myös yritys tai muu oikeushenkilö voi rekisteröityä Asiakkaaksi, mutta tällöin Asiakkaalla ei ole kuluttaja-asiakkaille tarkoitettuja kuluttajansuojalainsäädäntöön perustuvia oikeuksia. Muut kuin Verkkopalvelua käyttävät kuluttajat ovat yritysasiakkaita, mukaan lukien luonnolliset henkilöt, jotka käyttävät Verkkopalvelusta ostettua Asennuspalvelua elinkeinotoiminnan tarkoituksiin tai sen yhteydessä. Yritysasiakkaisiin ei sovelleta näiden sopimusehtojen kohtia 5 ja 6. Yritysasiakkailla ei ole tilauksen peruutusoikeutta.

2. Henkilötiedot ja niiden käyttö

2.1 Asiakasta koskevat henkilötiedot kerätään ja tallennetaan Kesko Oyj:n sekä kohdassa 1.2 mainituissa tilanteissa Palveluntarjoajana toimivan K-Rauta-myymälän asiakasrekisteriin. K-Rauta-myymälöitä koskevat tietosuojaselosteet löydät myymäläkohtaisilta sivuilta. Henkilötietojen käyttöä koskevat tietosuojaselosteet ovat nähtävissä tietosuojaselosteesta.

3. Asennuspalvelun tilaaminen ja toimitus

3.1 Asiakas voi tehdä tilauksen Verkkopalvelussa. Tehty tilaus sitoo Asiakasta. Tilaus vahvistetaan lähettämällä sähköpostiviesti asiakkaan ilmoittamaan sähköpostiosoitteeseen. Vahvistuksen jälkeen sopimus on osapuolia sitova.

3.2 Asennuspalvelun tiedot, ominaisuudet, saatavuus, hinta, toimitustavat ja toimituskulut ilmoitetaan Asennuspalvelun valinnan ja ostamisen yhteydessä. Asennuspalvelun asentajan (”Asentaja”) matkaveloituksena käytetään Asennuspalvelun tilauksessa määriteltyä matkaveloitushintaa, ellei erikseen ole nimenomaisesti todettu, että matkat sisältyvät asennukseen. Asentajan matkaveloitus alkaa sen kaupan pihasta, josta Asennuspalvelulla asennettava tuote toimitetaan. Palveluntarjoajalla sekä Asentajalla on oikeus käyttää aliurakoitsijaa Asennuspalvelun suorittamiseen.

3.3 Asennuspalvelun hinta sisältää arvonlisäveron. Palveluntarjoajalla on oikeus peruuttaa tilaus, jos Asennuspalvelun hinta on Verkkopalvelussa hintavirheen takia selkeästi poikkeava markkinahinnasta.

3.4 Mahdollisista lisämateriaalitoimituksista ja Asennuspalvelun ohessa suoritettavista lisätöistä sovitaan aina kirjallisesti. Lisämateriaaleja koskeva veloitus on niiden noutohetkellä sen kaupan voimassa olevan hinnaston mukainen, mistä lisämateriaalit noudetaan. Kesko Oyj tai K-Rauta-myymälä veloittaa lisätyöt ja -materiaalit kyseisten töiden valmistuttua Asiakkaalta. Asentajan lisätyötuntiveloitus on aina vähintään 1 tunti.

3.5 Asennuspalvelua toimitetaan ainoastaan Suomen alueella (pl. Ahvenanmaa) osoitteisiin, joihin on kiinteä tieyhteys. Mikäli toimitusaluetta on muutoin rajattu, rajaukset ilmoitetaan Verkkopalvelussa. Asennuspalvelun toimituksissa voi olla myös muita maantieteellisiä rajauksia.

3.6 Asiakkaan valittavana olevat toimitusvaihtoehdot ilmoitetaan Verkkopalvelussa. Asiakkaalle ilmoitetaan Asennuspalvelun arvioitu toimitusaika. Mikäli tilauksen yhteydessä sovittu Asennuspalvelun toimitusaika on ohjeellinen, tarkan asennusajan sopii Asentaja yhdessä Asiakkaan kanssa ennen Asennuspalvelun toimittamista. Mikäli Asennuspalvelun toimituksessa ilmenee toimitusvaikeuksia, Asiakkaaseen otetaan yhteyttä Palveluntarjoajan tai Asentajan toimesta. Asiakkaalle erikseen tilattujen tilaustuotteiden arvioitu toimitusaika ilmoitetaan Verkkopalvelussa.

3.7 Asiakkaalta tarkistetaan Asennuspalvelun toimituksen yhteydessä henkilöllisyys. Jos Asennuspalvelun vastaanottaa joku muu kuin palvelun tilannut Asiakas, tulee vastaanottajalla olla valtakirja Asiakkaalta.

3.8 Asiakkaan tulee välittömästi Asennuspalvelun vastaanotettuaan tarkistaa, että toimitus vastaa Asiakkaan tilausta eikä Asennuspalvelun lopputuloksessa ole virheitä. Asiakasta pyydetään ilmoittamaan mahdolliset virheet Palveluntarjoajalle seitsemän (7) vuorokauden kuluessa Asennuspalvelun vastaanottamisesta.

3.9 Asiakkaan tilaama Asennuspalvelu ja asennettavat tuotteet voidaan toimittaa useista K-Rauta-myymälöistä, keskusvarastolta tai suoraan tavarantoimittajalta.

4. Asennuspalvelun sisältö ja osapuolten velvollisuudet

4.1 Asiakas vastaa Palveluntarjoajaan nähden Asennuspalvelua koskien:

(i) antamistaan Asennuspalvelun kohdetta koskevien tietojen, rakennussuunnitelmien ja laskelmien oikeellisuudesta ja virheettömyydestä;

(ii) riittävien tietojen toimittamisesta Asennuspalvelun suorittamiseksi;

(iii) remontti- tai rakennuskohteen kiinteistö-, irtaimisto-, palo- ja vahinkovakuutuksista sekä tarvittavista ilmoituksista vakuutusyhtiölle;

(iv) itse hankkimistaan rakennusmateriaaleista ja muista tavaroista sekä niiden soveltuvuudesta, soveltumattomuudesta ja toimittamisesta ajoissa Asennuspalvelun kohteeseen, mikäli ne kuuluvat Asennuspalvelun sisältöön;

(v) Asennuspalvelun kohteen kunnosta, valmiusasteesta, ympäristöstä ja muista vastaavista seikoista, jotta Asennuspalvelu voidaan suorittaa sopimuksen mukaisesti;

(vi) Asennuspalvelun kohteen remontoitavan tilan ja kulkuväylien ympäristön suojaamisesta mm. rakennuspölyltä ja muulta Asennuspalvelusta aiheutuvalta haitalta;

(vii) Asennuspalvelussa tarvittavasta sähköstä ja vedestä;

(viii) siitä, että Asentajalla on Asennuspalvelun suorittamiselle sovittuna toimitusajankohtana esteetön pääsy asennuskohteeseen Asennuspalvelun edellyttämässä laajuudessa ja muutoinkin mahdollisuus suorittaa Asennuspalvelu;

(ix) tarvittavien asiakirjojen, kuten luovutuspöytäkirjojen ja muiden Asennuspalveluun liittyvien asiakirjojen allekirjoittamisesta;

(x) osallistumisestaan tarvittaviin katselmuksiin sekä asennustyön luovutuksiin ja muihin Asennuspalvelun suorittamiseksi tai luovuttamiseksi tarpeellisiin tilaisuuksiin; sekä

(xi) erikseen Asennuspalvelun tilauksessa mainituista Asiakkaan vastuulle kuuluvista seikoista.

4.2 Ellei Asennuspalvelun tilauksessa ole erikseen kirjallisesti toisin sovittu, Asennuspalvelu ei sisällä seuraavia suorituksia:

(i) Seinien, lattioiden ja kattojen puhdistaminen ja oikaisu kohteessa ennen Asennuspalvelun aloittamista.

(ii) Mikäli Asennuspalvelu edellyttää kohteessa tehtäviä purkutöitä, purettaessa ilmenevien rakenteellisten virheiden tai puutteiden korjaus, kuten esimerkiksi (mutta näihin rajoittumatta) kosteus-, laho- ja homevahingot.

(iii) Asennuspalvelun suoritusaikana ilmenevät seikat, joita ei kohteen etukäteistarkastuksessa ole voitu huomioida kohteen rakenteita rikkomatta ja joiden korjaaminen on välttämätöntä Asennuspalvelua koskevan sopimuksen mukaisten työsuoritusten loppuunsaattamiseksi. Asentajan tulee ilmoittaa Asiakkaalle havaitsemistaan edellä mainituista seikoista ja näiden edellyttämistä töistä. Palveluntarjoajalla on oikeus veloittaa Asiakkaalta kyseisten töiden kulut edellyttäen, että tästä on sovittu Asiakkaan kanssa kirjallisesti.

(iv) Asennuspalvelun tilauksen mukaisten suoritusten edellyttämät viranomaisluvat ja ‑katselmukset sekä muut Asennuspalvelun edellyttämät lupatoimenpiteet.

(v) Asennuspalvelun vaatimien materiaalien vastaanotto, sisälle kantaminen ja suojaus ennen Asennuspalvelun aloittamista.

(vi) Luvanvaraiset erikoispurkutyöt, esim. asbestipurku.

(vii) Huoneistokohtaisten sulkuventtiilien puuttumisesta tai niiden toimimattomuudesta aiheutuvat Asennuspalvelun kustannukset, joiden sisältymisestä Asennuspalvelun hintaan ei nimenomaisesti ole kirjallisesti sovittu.

(viii) Poistettavien kalusteiden tai materiaalien alta puuttuvan vesieristeen tai pinnoitteen hinta ja/tai asentaminen.

(ix) Muut asiat, joiden sisältymisestä Asennuspalvelun hintaan ei nimenomaisesti ole kirjallisesti sovittu.

5. Maksutavat

5.1 Asiakas maksaa tuotteen Verkkopalvelussa tilauksen yhteydessä. Maksamisen voi suorittaa Verkkopalvelussa kulloinkin käytettävissä olevana verkkomaksuna tai yleisimmillä luottokorteilla. Kohdassa 1.2 tarkoitetut K-Rauta-myymälän tiliasiakkaat voivat maksaa Asennuspalvelun laskulla tiliasiakkuutta koskevan sopimuksen mukaisesti. Tiliasiakkaiden laskutuksen osalta noudatetaan kaupan ja asiakkaan välistä laskutuspalkkiota. Mahdollisten Asennuspalveluun liittyvien Lisämateriaalien ja –palveluiden maksamisesta sovitaan erikseen niitä tilattaessa.

5.2 Paytrail Oyj toimii Palveluntarjoajan maksunvälittäjänä verkkopankkimaksuissa ja luottokorttimaksuissa Palveluntarjoajan maksunvälittäjänä toimii Nets Oy. Laskun ja luoton myöntää Norion Bank AB. Luotonmyöntäjä varmistaa henkilö- ja osoitetietojesi oikeellisuuden väestötietojärjestelmästä sekä tarkistaa luottotietosi Bisnode Finland Oy:n luottotietorekisteristä.

6. Tilauksen peruuttaminen, tuotteiden palautusoikeus

6.1 Asiakkaalla on oikeus peruuttaa tilaus viimeistään neljäntoista (14) päivän kuluttua Asennuspalvelua koskevan tilauksen tekemisestä lukien. Ilmoituksen peruuttamisoikeuden käyttämisestä voi tehdä yksiselitteisellä ilmoituksella esimerkiksi kirjeellä postitse/sähköpostitse tai käyttämällä palautuslomaketta. Palautuslomake on toimitettava Verkkopalvelun asiakaspalveluun sähköpostitse osoitteeseen [email protected] tai postitse peruuttamislomakkeessa yksilöityyn osoitteeseen.

6.2 Asennuspalvelun palautusoikeutta rajoittavat kuluttajansuojalain 6 luvun 16 § määräykset. Asiakkaan tilauksen mukaan valmistetuilla, muokatuilla tai muutoin räätälöidyillä Asennuspalvelun yhteydessä toimitettavilla tuotteilla ei ole palautusoikeutta. Verkkopalvelussa on Asennuspalvelun yhteydessä maininta, kun Asennuspalvelulla ei ole palautusoikeutta.

6.3 Asiakkaalla ei ole Asennuspalvelua koskevaa peruuttamisoikeutta jo suoritetun Asennuspalvelun osalta tai mikäli Asennuspalvelu on kokonaan suoritettu.

6.4 Asiakas vastaa Asennuspalvelun peruuttamiseen mahdollisesti liittyvistä muista välittömistä ja välillisistä kustannuksista (esim. tarvittavat pakkausmateriaalit, matkakustannukset).

6.5 Yritysasiakkaalla ei ole Asennuspalvelun tilaamisen jälkeen oikeutta peruuttaa Asennuspalvelua.

7. Kaupan peruuttamisen vaikutukset

7.1 Palveluntarjoaja palauttaa peruutetusta tilauksesta kauppahinnan. Maksut palautetaan ilman aiheetonta viivytystä ja joka tapauksessa viimeistään 14 päivän kuluttua peruuttamisilmoituksen vastaanottamisesta.

7.2 Suoritus palautetaan sillä maksuvälineellä, jota on käytetty alkuperäisessä liiketoimessa. Maksun palautusta ei suoriteta kaupan kassalla. Asiakkaalle ei aiheudu maksun palautuksesta kustannuksia.

7.3 Mikäli Asennuspalvelu Asiakkaan nimenomaisesta pyynnöstä aloitettu ennen peruuttamisajan päättymistä, mutta Asiakas edellä mainitun pyynnön tehtyään peruuttamisajan jatkuessa peruuttaa tilauksen, Palveluntarjoaja suorittaa palautuksen Asennuspalvelun osalta siltä osin, kun palvelua ei ole vielä toteutettu. Mikäli Palveluntarjoajalle on aiheutunut Asennuspalvelun suorittamisesta muita kustannuksia, jotka todennäköisesti jäävät hyödyttömiksi tai muita erityisiä kustannuksia, vähennetään tällaiset kustannukset edellä todetusta Asiakkaalle palautettavasta summasta.

7.4 Mikäli tilaus on maksettu verkkopankkimaksuna, tullaan rahat palauttamaan Asiakkaalle sen jälkeen, kun hän on ilmoittanut tilinumeronsa Paytrailille. Palautusta varten Asiakkaan tulee rekisteröityä Paytrailin palveluun, jossa tilinumero käsitellään. Paytrail lähettää rekisteröitymisohjeet Asiakkaalle sähköpostilla.

8. Asennuspalvelun virhe ja takuu

8.1 Mikäli Asiakas on kuluttaja, on Palveluntarjoajalla lakisääteinen vastuu Asennuspalvelun virheestä.

8.2 Virhetilanteessa Asiakkaan tulee olla ensin yhteydessä verkkokaupan asiakaspalveluun sähköpostitse [email protected] tai puhelimitse 0800 156 011.

8.3 Jos Asennuspalvelulle myönnetään takuu, takuutodistuksena toimii Verkkopalvelun tilausvahvistus (Asiakkaan kuitti). Palveluntarjoaja vapautuu takuuajan vastuusta, mikäli voidaan osoittaa, että Asennuspalvelun tai tuotteen virheellisyys tai rikkoontuminen on aiheutunut tapaturmasta, tuotteen ohjeiden tai käyttötarkoituksen vastaisesta käytöstä tai muusta Asiakkaan vastuulla olevasta seikasta.

9. Vastuunrajoitus

9.1 Palveluntarjoaja ei vastaa välittömistä tai välillisistä vahingoista, jotka aiheutuvat Asiakkaalle Verkkopalvelusta tai sen käytöstä taikka siitä, ettei Verkkopalvelu ole käytettävissä.

9.2 Silloin kun Asiakas on yritysasiakas, Palveluntarjoaja, Asentaja tai K-Rauta-myymälä ei ole vastuussa välillisistä vahingoista ja Palveluntarjoajan, Asentajan tai K-Rauta-myymälän enimmäisvastuu Asiakkaalle aiheutuneista välittömistä vahingoista on enintään Asennuspalvelun kauppahinta.

9.3 Näillä ehdoilla ei rajoiteta Palveluntarjoajan vastuuta henkilövahingoista eikä Palveluntarjoajan tahallisuudesta tai törkeästä huolimattomuudesta aiheutuvista vahingoista, eikä myöskään sellaista vastuuta, jota ei soveltuvan pakottavan kuluttajansuojalainsäädännön nojalla voida sulkea pois eikä rajoittaa.

10. Muut ehdot

10.1 Palveluntarjoaja ei vastaa Verkkopalvelusta ostetun Asennuspalvelun tai sen yhteydessä asennettavan tuotteen soveltuvuudesta Asiakkaalle.

10.2 Palveluntarjoaja ei vastaa ylivoimaisen esteen (force majeure) aiheuttamista viivästymisistä.

10.3 Verkkopalvelun sisällön kaikki oikeudet kuuluvat Palveluntarjoajalle ja/tai näiden yhteistyökumppaneille. Verkkopalvelun sisällön, tekniikan, tai materiaalien kopioiminen tai käyttö ilman Palveluntarjoajan lupaa on kielletty muuhun kuin Asiakkaan omaan henkilökohtaiseen yksityiseen käyttöön.

10.4 Palveluntarjoajalla on oikeus muuttaa Verkkopalvelun sisältöä ja näitä sopimusehtoja. Kulloinkin voimassaolevat sopimusehdot ovat nähtävissä Verkkopalvelun kotisivuilta.

10.5 Asiakas sitoutuu käyttämään Verkkopalvelua vain lain ja hyvän tavan mukaisiin tarkoituksiin. Asiakas vastaa täysmääräisesti näiden sopimusehtojen sekä lain tai hyvän tavan vastaisella Verkkopalvelun käytöllä aiheuttamastaan vahingosta Palveluntarjoajalle, muille käyttäjille ja kolmansille osapuolille. Palveluntarjoajalla on milloin tahansa oikeus estää Verkkopalvelun käyttäminen sekä ostosten tekeminen.

10.6 Mahdollisiin Asiakkaan ja Palveluntarjoajan välisiin sopimusta koskeviin riita-asioihin sovelletaan Suomen lakia.

10.7 Jos tätä sopimusta koskevaa erimielisyyttä ei saada ratkaistuksi osapuolten välisillä neuvotteluilla, kuluttaja voi saattaa asian kuluttajariitalautakunnan (www.kuluttajariita.fi) ratkaistavaksi. Ennen asian viemistä kuluttajariitalautakunnan käsittelyyn kuluttajan tulee olla yhteydessä maistraattien kuluttajaneuvontaan (www.kuluttajaneuvonta.fi).

10.8 Mikäli Asiakas on yritysasiakas, kaikki tätä sopimusta koskevat riidat käsitellään Helsingin käräjäoikeudessa.